Noile reglementări pentru serviciile de ridesharing au intrat în vigoare sâmbătă, 1 februarie. Astfel, şoferii care lucrează cu aplicaţiile de de ridesharing trebuie să obţină mai multe avize şi certificate pentru a-şi putea continua activitatea, altfel riscă amenzi usturătoare.
„Începând cu 1 februarie 2020, intră în vigoare O.U.G. 49/2019 privind activităţile de transport alternativ cu autoturism şi conducător auto. Transportul alternativ se poate realiza doar prin intermediul unei platforme digitale avizate tehnic de Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale, autoturismele trebuie să deţină autorizaţie pentru transportul alternativ, iar şoferul un certificat de atestare a pregătirii profesionale pentru transportul de persoane în regim de închiriere eliberat de Autoritatea Rutieră Română. Până la această dată, persoanele fizice şi juridice care derulează operaţiuni ce intră sub incidenţa acestei ordonanţe au beneficiat de o perioadă de tranziţie pentru punerea în acord cu noile prevederi legale”, se arată într-un comunicat al IGPR.
Reprezentanţii companiilor spun că numărul şoferilor care fac ridesharing va fi ceva mai redus, însă dau asigurări clienţilor că tarifele nu vor creşte.
„Ne aşteptăm să vedem o scădere într-adevăr. Până la data de 1 februrie nu toţi transportatorii au reuşit să-şi obţină toate documentele. În acest moment avem undeva la 60% dintre şoferi autorizaţi pe aplicaţie”, a declarat pentru MEDIAFAX Anca Gherle, purtător de cuvânt al unei companii de ridesharing.
Ea a mai precizat că Autoritatea Rutieră Română vine în ajutorul celor care nu au documentaţia completă. „Am înţeles de la Autoritatea Rutieră Română că s-a creat o celulă de criză pentru această perioadă unde se procesează mult mai rapid cererile lor”, a mai spus Gherle.
Şoferii trebuie să aibă avizul tehnic de la Ministerul Comunicaţiilor, atestat de şofer de la Autoritatea Rutieră, iar pe lângă acestea, mai au nevoie de cel puţin 2 ani de experienţă la volan şi trebuie să aibă peste 21 de ani.
Legea privind transportul alternativ a fost promulgată de preşedintele Klaus Iohannis în noiembrie 2019, la o săptămână după ce ordonanţa 49 care reglementează acest serviciu fusese adoptată de Camera Deputaţilor. O reglementare introdusă de parlamentari amâna intrarea în vigoare a acestor prevederi până la 1 februarie, pentru a permite companiilor de transport alternativ să obţină toate documentele şi avizele necesare pentru a funcţiona legal.
Pentru serviciile digitale de ridesharing maşinile acceptate pot avea o vechime de până la 15 ani. De asemenea, este acceptată şi achitarea cursei conform calculelor platformei, prin GPS, fără a fi verificată metrologic – ceea ce nu este valabil pentru taxiuri.
Autoturismele care efectuează transport alternativ nu beneficiază de facilităţile de trafic aferente serviciilor publice de transport local, pasagerii urcând şi coborând în locurile unde este permisă oprirea autovehiculelor. Pe durata efectuării curselor, autoturismele înregistrate pe platforma digitală vor avea afişat la vedere, în partea din faţă şi din spate a autoturismului, un ecuson care va conţine numărul de înmatriculare, denumirea platformei digitale pe care este înregistrat autoturismul şi elemente de siguranţă care să ateste autenticitatea ecusonului.
„Atunci când îşi desfăşoară activitatea, conducătorul auto trebuie să deţină la bordul autoturismului şi să prezinte organului de control rutier, pe lângă documentele prevăzute de legislaţia rutieră, şi următoarele documente: asigurarea de răspundere civilă auto; asigurarea pentru persoane şi bunurile acestora; ecusonul de transport alternativ; copia conformă a autorizaţiei pentru transport alternativ”, se menţionează în comunicatul IGPR.
Șoferii au şi o serie de alte obligaţii, printre care să aibă ţinută corespunzătoare, un comportament civilizat şi preventiv în relaţia cu clientul, să nu refuze efectuarea cursei în condiţiile iniţial agreate, să se supună controlului autorităţilor cu atribuţii în domeniu, să nu utilizeze mijloacele audio-video fără acordul clientului şi să efectueze cursa doar cu un autoturism înscris pe platforma digitală.
Controlul respectării noilor prevederi legale este asigurat de Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale, Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, poliţiştii rutieri, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor şi inspectoratele teritoriale de muncă, potrivit actelor normative care reglementează domeniul de competenţă al acestor instituţii.